lördag 6 februari 2010

skoldax

Lyckliga jag ....Började skolan....Kriget var slut.....Behövde ej tömma pottan efter småsyskonen.....Fick en ny klänning den var rutig med vit krage.Min ett år äldre syster sa att om fröken skulle bli arg på mej någon gång så skulle jag inte gråta.Bli bara röd i ögona inte lipa...bara rodna.Men jag tyckte fröken var så fin och så snäll . Hon hade rynkor under näsan .Å va jag önskade att jag hade det ochså .(nu har jag fått det och jag tycker inte att det är så särskilt kul)Jag kunde både läsa och skriva när jag började skolan så det var inga problem.Vi hade inga leksaker så för det mesta lekte vi skola och de äldre syskonen var lärarinnor både i slöjd och gymnastik.Vägen till skolan var lång vi gick den sträckan i somras och mätte upp den Ungefär en och en halv mil fram och åter Det var jobbigt för små ben.En gång var vi hemma för snöhinder Frånvaro står det imin betygsbok..med giltigt förfall.......ej skolk....

3 kommentarer:

  1. Se där ja det tar sig....

    SvaraRadera
  2. Vad fint du skriver :) Kul att läsa. Kram

    SvaraRadera
  3. själv önskade jag mig glasögon och tandställning i den åldern. Men rynkor under näsan...haha, det var roligt :)

    SvaraRadera