lördag 6 februari 2010

min.mormor

En stilig dam med knut i nacken...Långa svarta kjolar .Rak i ryggen som en fura.hon bodde inte så långt ifrån oss utan kom knallandes genom skogen .Vi hade sån respekt för mormor .hon var sträng och vi var tvugna att vara tysta som små möss ..små barn ska synas men inte höras.....Det var mormor som klippte navelsträngen på mej berättade mamma för mej.Mormor var på besök hos oss när hon blev sjuk.Men någon doktor fick inte mamma tillkalla.Mormor låg i sängen och vi gav henne vatten som hon fick dricka genom ett halmstrå.En dag i maj när vi kom från skolan stod en bil på gårdsplanen.Mormor var död.Det blev mitt första möte med döden.Mormor blev.84.år Själv var jag nio år.På den tiden var det vanligt att de döda skulle"sjungas ut"så mormor låg i en kista i den lilla kammaren med knäppta händer.vi sjöng ..si Jesus är ett tröstrikt namn och bred dina vita vingar o Jesus över mig och alla grät och det var sorgligt.och jag vågade inte titta på min syster som var ett år yngre för vi var i fnissåldern och flinade åt allt och inget.

2 kommentarer:

  1. Hej cajsa mormor!
    Vilka fina berättelser du delar med dig av!Man skulle ju kunna tro att du är från finland ju.hahaha.
    Jag följer gärna din blogg eftersom läsningen var så intressant!
    Ha en riktigt fin söndagskväll!
    mvh Agafja

    SvaraRadera
  2. wow...så intressant hur seder förändras och hur olika det är mellan olika generationer och geografiska platser.

    SvaraRadera