tisdag 9 februari 2010

lögnen

detta hände mej när jag var 12 år.Jag hade en längre tid varit utsatt för det som nu kallas mobbning.Särskilt av en pojke som var ett år äldre.Han var elak och nästan varje dag ,när vi kom hem från skolan så hade vi något att klaga för om honom.Så en dag när det var min tur att åka till bonden och hämta mjölk i våran 3 liters flaska.Flaskan kallade vi Buckeli-buck (det blev bucklor på den när den hängde på cykelstyret)När jag hade cyklat en bit så fick jag se den "elaka gossen"stå vid vägkanten.Jag blev dö rädd och trampade på för full maskin.Det var grusväg och jag körde omkull och skadade mej rejält .Slog upp ett ordentligt sår nedanför knäskålen.Det kom en lastbil som stannade och frågade hur det gick?Jag grät och snorade.Vart ska du ?Till bonden där sa jag och pekade.Sätt dej i hytten så ska jag köra dej dit.Han vred rätt cykelstyret och slängde upp cykeln på flaket.Bondens fru lade om såret och sa att jag inte skulle köra så fort Då sa jag att det var "den elaka gossen "som höll i pakethållaren så jag for omkull!!Nej sa bonnmora nu får det väl vara nog .Han hade varit dum mot hennes flickor ochså.När jag kom hem så körde jag samma vals.Visst var det "elaka "Gossen .det var jag absolut säker på.Mamma tyckte att det var så bedrövligt och när Pappa kom hem tog det "hus i helvete"Nu får det bli ett slut på det här så här får det inte gå till..Nu åker jag dit och pratar med hans föräldrar.NEJ-NEJ-NEJ.skrek jag men han tog sin moped och åkte iväg.Jag grät å skrek det gjorde ont-ont..Det dröjde inte länge förrän Pappa kom till baka Jag glömmer aldrig när han sa..Ja du Tilda-Cajsa detta blir inte lätt Nu vill jag höra sanningen.Jag ljög ja ljög ja ljög -vrålade jag Pappa sa att egentligen skulle du ha så mycket stryk så att du aldrig gör om detta.-och imorgon innan du går till skolan så går du in dit och ber om förlåtelse.Oj så svårt.den kvällen var inte rolig Jag hulkade och grät.Så blev det morgon en morgon som jag inte glömde i första taget.Vad brydde jag mej om att solen sken och fåglarna sjöng nej jag var så full av skam i kroppen och samtidigt kände jag mej så arg för att ingen förstod varför jag hämnades på gossen.Min ett år äldre syster skulle följa med och "se till"att jag gick dit som Pappa hade sagt.Hon stod vid grinden och sa Gå nu..Jag gick och sparkade i gruset.Knackade på dörren hans storasyster kom ut.Jag sa att jag ville tala med "gossen"Vad vill du honom sa hon surt.Jag vill tala med eran Mamma å Pappa ochså.Alla kom ut jag behövde inte gå in Sträckte fram handen till gossen och sa Förlåt.Han blängde till på mej och hans Mamma sa ja vi förlåter dej.Jag tyckte att hans far log lite men det var nog som jag inbillade mej Dom var säkert medvetna om att deras unge var en pojke full i bus.Jag sprang fort där ifrån och fattar inte att jag gick till skolan den dagen.Jag blev retad på rasterna att jag var en lögnens gudinna och fick ofta frågan..Varför ljög du på .....?Jag tror att den gossen fick många anmärkningar för sina upptåg för han blev snäll efter detta Mig rörde han inte mer iallafall.

3 kommentarer:

  1. Jag har också ljugit, det gör nog alla barn...

    SvaraRadera
  2. Vilket fint inlägg Cajsa <3

    SvaraRadera
  3. Jag var dum mot min mormor engång och mamma bannade mig, dagen efter skulle jag gå och be om ursäckt. Jag sov inte en blund på hela natten! (och då var det min egen MORMOR!!!) jag kan tänka mig hur du kände dig!

    Sköt om er, jag tänker på er!
    Kram

    SvaraRadera